Header image  
Καθηγητής Διδακτικής Μεθοδολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών  
line decor
  
line decor
 
 
 
 

 
 

Η παρώθηση του μαθητή για μάθηση αποτελεί πειστική απάντηση σήμερα στο συχνό φαινόμενο της χαμηλής επίδοσης και της έλλειψης ενδιαφέροντος για τα μαθήματα πολλών μαθητών. Γιατί ένας μεγάλος αριθμός μαθητών δεν αποδίδει ικανοποιητικά στο σχολείο, ή δείχνει σοβαρή αδιαφορία για τα σχολικά μαθήματα, ενώ πρόκειται για κανονικούς μαθητές, στους οποίους δεν παρατηρούνται σωματικά, διανοητικά και συναισθηματικά προβλήματα και διαταραχές;
            Η απάντηση στο ανωτέρω ερώτημα δεν είναι εύκολη. Σίγουρα η Πολιτεία με την εφαρμοζόμενη εκπαιδευτική πολιτική της, καθώς και η στάση των γονιών απέναντι στην προσπάθεια που καταβάλλουν τα παιδιά για μάθηση έχουν σημαντικό μερίδιο ευθύνης γι’ αυτή την εικόνα της αδιαφορίας. Όμως και οι εκπαιδευτικοί δεν είναι αμέτοχοι ευθυνών για τέτοια φαινόμενα. Όταν κάνουν ένα αμέθοδο, μονότονο και τυπικό μάθημα στην τάξη χωρίς ενθουσιασμό και ζεστασιά, χωρίς ψυχή και όραμα, είναι επόμενο να προκαλούν ανία και πλήξη στους μαθητές, να τους αδρανοποιούν και να τους αναγκάζουν να επιζητούν διέξοδο σε ενέργειες, που δεν είναι συμβατές με εκείνες της μαθησιακής διαδικασίας.
            Η στρατηγική λοιπόν της παρώθησης για μάθηση συνδέεται με την καλλιέργεια εσωτερικών κινήτρων στο μαθητή ως αποτέλεσμα ενδεδειγμένων ενεργειών, στάσεων και συμπεριφορών του εκπαιδευτικού, οι οποίες συντελούν ώστε ο μαθητής να ασχολείται εκούσια και ενεργά με τα σχολικά μαθήματα και να προοδεύει πολύ ικανοποιητικά. Ο κάθε εκπαιδευτικός σήμερα οφείλει να μελετά,  εμβαθύνει και  υλοποιεί  την παρωθητική στρατηγική στη διδασκαλία καθημερινά.
            Με βάση το ανωτέρω σκεπτικό ο συγγραφέας στο συγκεκριμένο βιβλίο αναλύει την έννοια και τη σπουδαιότητα της παρώθησης του μαθητή για μάθηση. Στη συνέχεια αυτός προσδιορίζει τους τύπους παρώθησης δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα στοιχεία που συνθέτουν την εσωτερική παρώθηση. Κατόπιν αναφέρεται διεξοδικά σε θεωρίες που προσπαθούν να εξηγήσουν το φαινόμενο της παρώθησης στους ανθρώπους, και τέλος ο συγγραφέας παρουσιάζει αναλυτικά προσεγγίσεις, στάσεις, συμπεριφορές και διδακτικές τεχνικές του εκπαιδευτικού, οι οποίες δημιουργούν εξωτερική και εσωτερική παρώθηση στο μαθητή για μάθηση, πράγμα που συμβάλλει σημαντικά στη διαμόρφωση θετικής στάσης στους μαθητές για το σχολείο και τη μάθηση που αυτό προσφέρει.

Επιστροφή