Παρουσίαση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Δημόσιων-Ιδιωτικών Μουσείων: Μια Συγκριτική Θεώρηση



Κώστας Πουργούρης, Γαρυφαλιά Ευγενίδου

Εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Ο σκοπός της εργασίας αυτής είναι να παρουσιάσει μερικά από τα σημαντικότερα Μουσεία της Αθήνας και τα Εκπαιδευτικά προγράμματα, που λειτουργούν σε αυτά, να επισημάνει τις αξιόλογες προσπάθειες και να σχολιάσει τα κακώς κείμενα. Θελήσαμε έτσι, να επισημάνουμε το ρόλο του Μουσείου στην εκπαιδευτική διαδικασία και να τονίσουμε τη σπουδαιότητα και την χρησιμότητά του ως ένα επιπλέον μέσο που έχει στη διάθεσή του ο δάσκαλος για να φέρει τους μαθητές του σε άμεση επαφή με το διδασκόμενο αντικείμενο.

Στον ελλαδικό χώρο υπάρχουν και λειτουργούν πολλά και ποικίλα Μουσεία. Πολλά από αυτά εφαρμόζουν εδώ και καιρό εκπαιδευτικά προγράμματα στους χώρους τους, ενώ άλλα έχουν αρχίσει μόλις πρόσφατα.

Στην εργασία μας, ξεκινάμε με μία ιστορική προσέγγιση του Μουσείου από την αρχαιότητα έως σήμερα για να γίνει κατανοητή η έννοια και ο σκοπός του. Επίσης αναφέρονται στοιχεία για τα Εκπαιδευτικά προγράμματα του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς και για το Πρόγραμμα Μελίνα, τα οποία μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε τη φιλοσοφία των Εκπαιδευτικών προγραμμάτων γενικότερα.

Κατόπιν συνεχίζουμε με την αναφορά στα Δημόσια Μουσεία της Ελλάδας και προχωρούμε με την εκτεταμένη παρουσίαση των εκθεμάτων καθώς και των προωθητικών ενεργειών σε πέντε από τα μεγαλύτερα Δημόσια Μουσεία.

¨ Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

¨ Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.

¨ Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

¨ Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

¨ Μουσείο Λαϊκών Οργάνων

Στη συνέχεια αναφερόμαστε στα Ιδιωτικά Μουσεία της Ελλάδας. Μία ανάλογη παρουσίαση γίνεται και εδώ των εκθεμάτων των Ιδιωτικών Μουσείων, όσο και της γενικότερης δράσης τους, καθώς και σύγκριση της δράσης των Κρατικών με τα Ιδιωτικά Μουσεία, ώστε να επισημανθούν οι διαφορές και οι ομοιότητές τους.

· Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Ίδρυμα Ν.Π. Γουλανδρή)

· Ελληνικό Παιδικό Μουσείο

· Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

· Μουσείο Μπενάκη.

Επιπλέον κάνουμε λόγο για την συμπεριφορά των επισκεπτών των Μουσείων στο χτες και το σήμερα, τους παράγοντες που υποκινούν τους επισκέπτες για επίσκεψη, τις αιτίες απώθησής τους, τα θετικά στοιχεία που προσκομίζει κανείς από μία επίσκεψη.

Κλείνουμε με τη παρουσίαση μιας σημαντικής προσπάθειας του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας, αυτή της οργάνωσης και λειτουργίας ειδικού Τμήματος Μουσειοπαιδαγωγικής Εκπαίδευσης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Χρήστος και Σεμνή Καρούζου, ‘Ανθολόγημα Θησαυρών του Εθνικού Μουσείου’, Εκδ. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 1981
Κοντηρά Λήδα, ‘Γνωριμία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο’, Εκδ. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1985
Μανώλης Ανδρόνικος, Μανώλης Χατζηδάκης, Βάσος Καραγιώργης, ‘Τα Ελληνικά Μουσεία’, Εκδ. Εκδοτική Αθηνών Α.Ε., Αθήνα 1974
Ράνυ Καλούρη – Αντωνοπούλου, ‘Το Μουσείο Μέσο Τέχνης και Αγωγής’, Εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1988
Πηγές
Επισκέψεις και συλλογή πληροφοριών από τα Μουσεία

Συνεντεύξεις από ξεναγούς και υπεύθυνους Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων

Συνέντευξη με τις υπεύθυνες του Τμήματος Μουσείων και του Γραφείου Τύπου & Δημοσίων Σχέσεων του Υπουργείου Πολιτισμού

Έντυπο υλικό από τα διάφορα Μουσεία τα οποία παρουσιάζονται

Χρήση του διαδικτύου

Ναυαρίνου 13α,10680, Αθήνα Τηλ.: 210 3688036 - Fax: 210 3688036
13a, Navarinou Str., Athens Τel.: 210 3688036-Fax: 210 3688036
H ανάπτυξη του ιστοχώρου πραγματοποιήθηκε από τον καθ. Παν. Κόκκοτα και τους συνεργάτες του.
www.primedu.uoa.gr/sciedu © 2004 All rights reserved - e-mail: estamoulis@sch.gr