Το 1ο Σχολείο Υποψηφίων Διδακτόρων Διδακτικής Φυσικών
Επιστημών έγινε στους Δελφούς από την Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου έως την Κυριακή 9
Δεκεμβρίου, στο Ξενοδοχείο King Hniohos.
Οι συμμετέχοντες ξεπέρασαν τους εξήντα. Εκτός από τα
μέλη ΔΕΠ και τους υποψήφιους διδάκτορες, τις εργασίες παρακολούθησαν
μεταπτυχιακοί σπουδαστές από το ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και από το
ΔΙΧΗΝΕΤ. Τους συμμετέχοντες καλωσόρισε ο Πρόεδρος της ΕΔΙΦΕ καθηγητής Π.
Κόκκοτας και ανάπτυξε το σκοπό του Σχολείου.
Την έναρξη των εργασιών χαιρέτησαν εκπρόσωποι της τοπικής
εκπαιδευτικής κοινότητας: ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Φωκίδας κ.
Ρομπόκης και ο Σχολικός Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας κ. Δημητρακάκης.
Οι θυελλώδεις ψυχροί άνεμοι που έπνεαν, δεν επέτρεψαν να
γίνει η προγραμματισμένη επίσκεψη στο Μουσείο Δελφών. Έδωσαν όμως στους
συμμετέχοντες άνεση χρόνου για συζητήσεις και ανταλλαγή απόψεων. Το Winter
School μετατράπηκε σε Winds School, όπως παρατήρησαν αρκετοί από τους
συμμετέχοντες.
Μέλη ΔΕΠ των ΠΤΔΕ , των ΤΕΑΠΗ των Πανεπιστημίων και της ΕΔΙΦΕ
έδωσαν διαλέξεις και σχολίασαν εποικοδομητικά τις παρουσιάσεις του έργου των
υποψηφίων διδακτόρων. Συνολικά δόθηκαν 11 διαλέξεις και παρουσίασαν το έργο τους
21 υποψήφιοι διδάκτορες. Οι συζητήσεις και η ανταλλαγή απόψεων, πολλές φορές,
συνεχίστηκε στις παρέες που «ερεύνησαν» τα εστιατόρια, τις ταβέρνες και τα μπαρ
των Δελφών και της Αράχοβας.
Η αξιολόγηση του Χειμερινού Σχολείου από τους συμμετέχοντες
έγινε την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου, τελευταία μέρα των εργασιών. Οι απόψεις που
κατατέθηκαν τόσο από τα μέλη ΔΕΠ όσο και από τους υποψήφιους διδάκτορες,
συγκλίνουν στο ότι η διοργάνωση ήταν επιτυχής και ότι θα πρέπει το Σχολείο
Υποψηφίων Διδακτόρων να γίνει θεσμός. Επίσης κατατέθηκαν προτάσεις για τη
βελτίωση των επιμέρους διαδικασιών όπως: οι ομάδες εργασίας για θέματα έρευνας,
παράλληλες συνεδρίες που προσφέρουν μεγάλη άνεση χρόνου για συζητήσεις,
συγκέντρωση ερωτημάτων και προβληματισμών πριν από την έναρξη των εργασιών και
την ανάθεση της επεξεργασίας τους σε μέλη ΔΕΠ, τη διοργάνωση σε ημερομηνίες που
διευκολύνουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή, την αναζήτηση πηγών χρηματοδότησης κ.α.
Επίσης κατατέθηκε πρόταση για τη διοργάνωση του επόμενου Σχολείου στο Πήλιο.
Η Οργανωτική Επιτροπή ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες για την
προσπάθεια που κατέβαλαν για να λάβουν μέρος στις εργασίες του Χειμερινού
Σχολείου και να συμβάλλουν με το έργο τους στην επιτυχία του. Υποστήριξε ότι ο
στόχοι που είχαν τεθεί ήταν απλοί και ρεαλιστικοί: 1) να καταδειχθεί το Σχολείο
Υποψηφίων διδακτόρων μπορεί να γίνει, παρόλες τις αντιξοότητες που αντικειμενικά
υπάρχουν, 2) να προσφέρει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να ενημερωθούν για
την έρευνα που γίνεται στα διάφορα τμήματα των ΠΤΔΕ και ΤΕΑΠΗ της χώρας μας. 3)
να συμβάλλει στην αλληλογνωριμία μεταξύ των ερευνητών και των μελών ΔΕΠ, και 4)
να συμβάλλει μέσω της ενημέρωσης και των συζητήσεων, στην «ομογενοποίηση» του
χώρου της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Οι τρεις πρώτοι στόχοι, όπως
προέκυψε από τις τοποθετήσεις και τις κρίσεις των συμμετεχόντων, επιτεύχθηκαν. Η
επίτευξη του τέταρτου στόχου δεν μπορεί να εκτιμηθεί, καθόσον για την επίτευξή
του απαιτείται μακροχρόνια προσπάθεια, αποφάσεις και διαδικασίες που υπερβαίνουν
τις δυνατότητες του Σχολείου υποψηφίων διδακτόρων. Η πολυφωνία που καταγράφηκε
στο έργο των υποψηφίων δίνει το έναυσμα του προβληματισμού ο οποίος μπορεί να
συμβάλλει στην κατεύθυνση της «ομογενοποίησης».
Επίσης, η οργανωτική επιτροπή ευχαρίστησε : α) την εταιρία
ΗΝΙΟΧΟΣ S.A. Delphi Leading Hotels η οποία προσέφερε την αίθουσα συνεδριάσεων,
τους καφέδες και τα αναψυκτικά που προσφέρθηκαν στα διαλείμματα, β) τον πρόεδρο
της ΤΕΔΚΝΑ Ν. Φωκίδας και το Σύνδεσμο Ελαιοπαραγωγών οι οποίοι πρόσφεραν στους
όλους τους συμμετέχοντες ένα δοχείο ελιές Αμφίσσης.
Εισηγήσεις -Διαλέξεις
1. Κόκκοτας Π. Καθ. ΠΤΔΕ Παν Αθηνών «Οι νέες τάσεις στην έρευνα της Διδακτικής
των Φυσικών Επιστημών»
2. Καριώτογλου Π. Σπύρτου Α. Ψύλλος Δ. Επ. Καθ., Υποψ. Διδάκτορας, Καθ. ΠΤΔΕ
Παν. Θεσσαλονίκης «Η μοντελοποίηση των διδακτικών προσεγγίσεων των
εκπαιδευτικών: Μεθοδολογικές όψεις»
3. Σκορδούλης Κ. Αν. Καθ. ΠΤΔΕ Παν Αθηνών «Πολιτισμικές Προσεγγίσεις της
Επιστημονικής Γνώσης»
4. Τσελφές Β. Αν. Καθ. ΤΕΑΠΗ Παν. Αθηνών «Ταξινομία οντοτήτων της παρεμβατικής
επιστημονικής δραστηριότητας: Μια αναλογική προσέγγιση της ταξινομίας του I.
Hacking»
5. Μικρόπουλος Α. Aν. Καθ. ΠΤΔΕ Παν. Ιωαννίνων «Τεχνολογίες πληροφορίας και
επικοινωνίας στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών»
6. Μίχας Π. Επ. Καθ. ΠΤΔΕ Δημοκρίτειο Παν. Θράκης «Διδακτική της Οπτικής και
παραδείγματα χρήσης της Ιστορίας στη Διδασκαλία της Οπτικής»
7. Κολιόπουλος Δ. « Η εποικοδομητική αντίληψη στη διδασκαλία των Φυσικών
Επιστημών: εννοιολογικές αποσαφηνίσεις και πρακτικές εφαρμογές»
8. Χαλκιά Κ. Λέκτορας ΠΤΔΕ Παν. Αθηνών. «Η ελευθερία της μέτρησης και η
πειθαρχία της διαίσθησης» Σχέσεις διαλόγου ανάμεσα στην ποσοτική και την
ποιοτική έρευνα»
9. Ιωαννίδης Χ. - Βοσνιάδου Σ. «Συνέπεια και εξάρτηση από το συγκείμενο στον
τρόπο που τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου ερμηνεύουν τη λέξη «δύναμη» σε
προβλήματα Μηχανικής»
10. Βλάχος Ι. «Το πλαίσιο και το πρόβλημα της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών»
11. Πλακίτση Κ. Κόκκοτας Π. «Έρευνα δράσης για τη διαθεματική προσέγγιση της
διδασκαλίας θεμελιωδών εννοιών των Φυσικών Επιστημών στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του
Δημοτικού Σχολείου: Η περίπτωση της έννοιας του χρόνου»
Παρουσιάσεις έργου Υποψηφίων Διδακτόρων
1. Αποστόλου Α. «Διερεύνηση των επιστημολογικών και παιδαγωγικών αντιλήψεων των
εκπαιδευτικών».
2. Αρβανιτάκης Κ. « Η χρήση του λογισμικού στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών
στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και η αναζήτηση μεθόδου/ κριτηρίων για την επιλογή
και αξιολόγησή του»
3. Γραμμένος Σ. «Σχεδιασμός και ανάπτυξη λογισμικού για τη διδασκαλία της
έννοιας της πυκνότητας και η αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων σε
κατάλληλα διαμορφωμένο μαθησιακό περιβάλλον»
4. Δρακοπούλου Μ. " Ο ρόλος της εικόνας στα σχολικά εγχειρίδια των Φυσικών
Επιστημών του Δημοτικού Σχολείου"
5. Καζέλα Κ. «Η εργασία σε ομάδες με παιδιά προσχολικής ηλικίας: Διερεύνηση
δυνατοτήτων εφαρμογής της εργασίας σε ομάδες μέσα από δραστηριότητες των Φυσικών
Επιστημών. Σύγκριση των μαθησιακών αποτελεσμάτων της με μια «παραδοσιακή»
διδασκαλία»
6. Καμπέρη Ε. «Η ανοιχτή εργαστηριακή άσκηση στη διδασκαλία της Φυσικής στο
Δημοτικό »
7. Καρύδας Α. «Φυσικές Επιστήμες για την εκπαίδευση των μελλοντικών πολιτών: Μια
νέα προσέγγιση για τη διδασκαλία των φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο»
8. Κούκλης Β. « Η δυναμική αντιμετώπισης κινδύνων (Risk Management) στο
εργαστήρι Φυσικών Επιστημών»
9. Μαρινόπουλος Δ. «Διερεύνηση των ιδεών εκπαιδευτικών και μαθητών/ τριών
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα και των υδάτινων
πόρων. Σχεδιασμός καταλλήλων διδακτικών παρεμβάσεων»
10. Μπέλλου Ι. «Σχεδιασμός ,ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση ενός διδακτικού
πακέτου για τη διδασκαλία και μάθηση γεωγραφικών εννοιών»
11. Παπαστεργίου Μ. «Αναπαραστάσεις μαθητών/τριών του Γυμνασίου σε σχέση με το
διαδίκτυο»
12. Πατσαδάκης Μ. «Εργαστηριακές πρακτικές μαθητών/ τριών και εκπαιδευτικών στο
Δημοτικό Σχολείο: Η σχέση των πρακτικών με τη μάθηση του περιεχομένου και τις
αντιλήψεις για τη φύση των Φυσικών Επιστημών»
13. Πήλιουρας Π. « Η συνεργατική επίλυση προβλημάτων με και χωρίς τη χρήση
υπολογιστών σ’ ένα εποικοδομητικό πλαίσιο μάθησης στο μάθημα των Φυσικών
Επιστημών του Δημοτικού Σχολείου»
14. Πιλάτου Β. «Εξελίξεις των αντιλήψεων για το ηλεκτρικό ρεύμα και τις
ηλεκτρικές οικιακές συσκευές από την προσχολική ηλικία μέχρι το τέλος της
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης»
15. Ριζάκη Α. « Εποικοδομητική προσέγγιση της διδασκαλίας της έννοιας της
ενέργειας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
16. Σκλαβενίτη Σ. «Ανάλυση των σχολικών εγχειριδίων για τις Φυσικές Επιστήμες»
17. Σκουμιός Μ. «Παραγωγή και αξιολόγηση διδακτικού υλικού για την εννοιολογική
περιοχή της θερμότητας
18. Τασιός Α. « Ιδέες και αναπαραστάσεις μικρών παιδιών για τις τεχνολογίες της
καθημερινής ζωής (ηλεκτρισμός, μέσα επικοινωνίας, μεταφορές). Μια εποικοδομητική
προσέγγιση της Τεχνολογίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
19. Τσαλίκη Ε. «Παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση για περιβαλλοντική δράση
των παιδιών που ολοκληρώνουν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η περίπτωση του δάσους»
20. Χατζή Μ. « Φυσικές Επιστήμες και Γλώσσα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
21. Ψαρός Ν. «Το ανθρώπινο σώμα και οι βασικές λειτουργίες του: ιδέες,
αναπαραστάσεις και αυτοαντίληψη παιδιών ηλικίας 8-14 ετών»
|