Καλαμάτα 18-20 Μαρτίου, 2004
Παρόλο που επί δυόμισι δεκαετίες υπάρχει μια
εντατική ερευνητική προσπάθεια στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και της
Τεχνολογίας, με σημαντικά ομολογουμένως ευρήματα, εντούτοις είναι
περιορισμένος ο αριθμός των ερωτημάτων που έχουν απαντηθεί ενώ πολλά άλλα
έχουν τεθεί.
Παρά το γεγονός ότι έχουν
καταβληθεί φιλότιμες προσπάθειες στη διάχυση των ερευνητικών δεδομένων στη
διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, τόσο διεθνώς όσο και στη περιφέρεια της
νότιας Ευρώπης, τα αποτελέσματα είναι γενικώς απογοητευτικά και δυσανάλογα με
τα μεγάλα ποσά που έχουν δαπανηθεί στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και
της Τεχνολογίας.
Ο κλάδος των Φυσικών
Επιστημών και της Τεχνολογίας αντιμετωπίζεται ολοένα και με μεγαλύτερο
σκεπτικισμό για τη λειτουργία αλλά και τις εφαρμογές που παράγει (τεχνολογικό
ρίσκο, ηθικά θέματα, κ.λπ.). Έτσι το αυξανόμενο κλίμα δυσπιστίας για τις
Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία δημιουργεί εύφορο έδαφος για την
ανάπτυξη ψευδοεπιστημών αλλά και μιας νέας εποχής ιδεών (αστρολογία,
παραφυσικές αντιλήψεις, κ.λπ.).
Συγχρόνως, η σχέση μεταξύ
της έρευνας για την εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία
είναι πολυδιάστατη και πολυσχιδής. Τα επακόλουθα των ερευνητικών ευρημάτων
στον προγραμματισμό του Αναλυτικού Προγράμματος των Φυσικών Επιστημών και της
Τεχνολογίας και η εφαρμογή τους είναι ένα πεδίο που χρήζει περαιτέρω
διερεύνησης.
Λαμβάνοντας υπ’ όψη την
κατάσταση αυτή, γίνεται φανερό ότι είμαστε υποχρεωμένοι ως θεωρητικοί της
εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες και της Τεχνολογίας να διερευνήσουμε νέους
τομείς έρευνας και αξιοποιώντας την υπάρχουσα γνώση και εμπειρία να δώσουμε
καινοτόμες απαντήσεις στις προκλήσεις της εποχής μας.
Το συνέδριο έχει στόχο να
παρουσιάσει παγκόσμιες τάσεις για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και
την Τεχνολογία. Οικοδομώντας στην ερευνητική παράδοση της Εκπαίδευσης στις
Φυσικές Επιστήμες και στην Τεχνολογίας θα επιχειρήσει να ανοίξει νέους
ορίζοντες, θέτοντας νέα προβλήματα, προτείνοντας καινοτόμες μεθοδολογίες και
ενοποιώντας διάσπαρτα παραδείγματα.
Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε
θέματα που μπορούν να επηρεάσουν άμεσα την καθημερινή πρακτική των Φυσικών
Επιστημών και της Τεχνολογίας στην τάξη, και επομένως να βελτιώσουν το
επίπεδο αλφαβητισμού των μελλοντικών πολιτών στις Φυσικές Επιστήμες και την
Τεχνολογία. Τα θέματα αυτά σχετίζονται με το σχεδιασμό Αναλυτικών
Προγραμμάτων, με διδακτικές παρεμβάσεις, με τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών
και των μαθητών, με την επιμόρφωση και την επαγγελματική ανέλιξη των
εκπαιδευτικών, με την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών, καθώς και με τις
τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης.
|