[Company Logo Image]

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
2o Συνέδριο Ένωσης για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών (ΕΔΙΦΕ)

Home
Up

 

 

Το 2ο Σχολείο Υποψηφίων Διδακτόρων Διδακτικής Φυσικών Επιστημών έγινε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Αμφιθέατρο Σαράτση) από την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου έως την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου.

 Οι συμμετέχοντες ξεπέρασαν τους εξήντα. Εκτός από τα μέλη ΔΕΠ και τους υποψήφιους διδάκτορες, τις εργασίες παρακολούθησαν μεταπτυχιακοί σπουδαστές από τα ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και Θεσσαλίας. Παράλληλα με τις εργασίες του Χειμερινού σχολείου υποψηφίων Διδακτόρων πραγματοποιήθηκαν και δύο ημερίδες, για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τις

Τους συμμετέχοντες καλωσόρισε ο Πρόεδρος της ΕΔΙΦΕ καθηγητής Π. Κόκκοτας και ανάπτυξε το σκοπό του Σχολείου. 

Μέλη ΔΕΠ των ΠΤΔΕ , των ΤΕΑΠΗ των Πανεπιστημίων και της ΕΔΙΦΕ έδωσαν διαλέξεις και σχολίασαν εποικοδομητικά τις παρουσιάσεις του έργου των υποψηφίων διδακτόρων. Συνολικά  παρουσίασαν το έργο τους 29 υποψήφιοι διδάκτορες. Οι συζητήσεις και η ανταλλαγή απόψεων, πολλές φορές, συνεχίστηκε στις παρέες που «ερεύνησαν» τα διάσημα "τσιπουράδικα" του Βόλου.

Η αξιολόγηση του Χειμερινού Σχολείου από τους συμμετέχοντες έγινε την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου, τελευταία μέρα των εργασιών. Οι απόψεις που κατατέθηκαν τόσο από τα μέλη ΔΕΠ όσο και από τους υποψήφιους διδάκτορες, συγκλίνουν στο ότι και η δεύτερη διοργάνωση ήταν επιτυχής και ότι το Σχολείο Υποψηφίων Διδακτόρων έχει γίνει θεσμός.

Η Οργανωτική Επιτροπή ευχαρίστησε τους συμμετέχοντες για την προσπάθεια που κατέβαλαν για να λάβουν μέρος στις εργασίες του Χειμερινού Σχολείου και να συμβάλλουν με το έργο τους στην επιτυχία του. Υποστήριξε ότι ο στόχοι που είχαν τεθεί ήταν απλοί και ρεαλιστικοί:

  1.  Η παρουσίαση του έργου των υποψηφίων διδακτόρων και η συζήτησή του σε έναν ευρύ κύκλο ερευνητών/ριών και μελών ΔΕΠ, με στόχο την προώθηση της έρευνας στην χώρα μας.

  2. Η συνεργασία των υποψηφίων διδακτόρων με έμπειρους/ες και καταξιωμένους/ες ερευνητές/ριες και μέλη ΔΕΠ από διάφορα Πανεπιστημιακά Τμήματα.

  3.  Η ανταλλαγή απόψεων, προβληματισμών και εμπειριών και η ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των υποψηφίων διδακτόρων.

  4.  Η σύσφιξη και η τόνωση των ανθρώπινων σχέσεων μεταξύ των ερευνητών/ριών της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και η δημιουργία δικτύου επιστημόνων με Ειδικά Ερευνητικά Ενδιαφέροντα στο πλαίσιο της ΕΔΙΦΕ.

Οι  στόχοι, όπως προέκυψε από τις τοποθετήσεις και τις κρίσεις των συμμετεχόντων, επιτεύχθηκαν.


Παρουσιάσεις έργου Υποψηφίων Διδακτόρων

Θεματική Ενότητα: Προφορικός και γραπτός λόγος στη διδασκαλία των Φ. Ε.
1. Χατζή Μαρία «Φυσικές Επιστήμες και Γλώσσα στην Α/θμια εκπαίδευση»
2 Εργαζάκη Μαρίντα «Μελέτη οικοδόμησης συλλογισμών σε πλαίσιο συνεργατικής αλληλεπίδρασης»
3. Έξαρχος Ιωάννης «Καταλληλότητα σχολικών εγχειριδίων: Κριτήρια επιλογής σχολικού εγχειριδίου Φυσικών Επιστημών απ’ τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης»

Θεματική ενότητα: α) Ο Η/Υ στη διδασκαλία και μάθηση, β) Διδασκαλία και μάθηση των Φ.Ε. με τη βοήθεια Η/Υ
4. Τασιός Αθανάσιος «Ιδέες και αναπαραστάσεις μικρών παιδιών για τις τεχνολογίες της καθημερινής ζωής. Μια εποικοδομητική προσέγγιση της τεχνολογίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
5. Καραγκούνη-Αραίου Φωτ. «Επίδραση της χρήσης του υπολογιστή στη συμπεριφορά και τη σχολική επίδοση παιδιών δημοτικού με συμπτώματα διάσπασης προσο-χής με ή χωρίς υπερκινητικότητα/ παρορμη-τικότητα»
6 Σαχινίδου Νικολέττα «Προφορικός λόγος των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου και διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες με τη βοήθεια του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή»
7. Μαλαμίτσα Αικατερίνη «Ερευνώντας τη συμβολή του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή στην ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης σε μαθητές ηλικίας 10-12 ετών στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών με τη διδασκαλία εννοιών του Ηλεκτρισμού»
8. Σταράκης Ιωάννης «Το δραματικό παιχνίδι και το περιβάλλον ΤΕΠ ως διδακτικά εργαλεία στην προσέγγιση εννοιών των φυσικών επιστημών για τις Ε’ και ΣΤ’ τάξεις του δημοτικού σχολείου. Συγκριτική Θεώρηση»

Θεματική ενότητα: α) Διδασκαλία και μάθηση εννοιών των Φ.Ε. με τη βοήθεια Η/Υ, β) Αντιλήψεις σπουδαστών για τον Η/Υ
9. Αρβανιτάκης Κων/νος «Μελέτη της διδασκαλίας και της μάθησης εννοιών και φαινομένων του ήχου με την υποστήριξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.)»
10. Κολοκοτρώνης Δημήτριος «Σχεδιασμός, ανάπτυξη και αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού εποικοδομητικού τύπου, για τη μοντελοποίηση καταστάσεων και φαινομένων σχετικών με τον 3ο Νόμο του Νεύτωνα – Μελέτη σε μαθητές ηλικίας 11–16 ετών».
11. Μπέλλου Ιωάννα «Εικονικές πραγματικότητες στην γεωγραφική εκπαίδευση: Σχεδιασμός, ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση ενός διδακτικού πακέτου για τη διδασκαλία και μάθηση γεωγραφικών εννοιών.»
12. Γραμμένος Στέργιος «Το λογισμικό “Το τετράδιο της πυκνότητας” στην τάξη: Αξιολόγηση μαθησιακών αποτε-λεσμάτων»
13. Κανίδης Ευάγγελος «Αντιλήψεις των σπουδαστών σε θέματα που αφορούν τη δομή και τη λειτουργία των μονά-δων μνήμης του υπολογιστή, η επίδραση της μορφής σχετικών τεχνικών κειμένων στην κατaνόηση τους από τους σπουδαστές και η σχεδίαση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού»

Θεματική ενότητα: Διδασκαλία των Φ.Ε.: Διδακτικές παρεμβάσεις
14. Καλπία Βάια «Διδακτική φαινομένων οπτικής και των εφαρ-μογών τους στη Βιολογία, σε μαθητές»
15. Δέδες Χρήστος «Η χρήση μοντέλων από την Ιστορία των Φυσικών Επιστημών για την ανίχνευση και τον μετασχηματισμό βιωματικών νοητικών παραστάσεων των μαθητών στο πεδίο της Οπτικής: Διδακτική προσέγγιση»
16. Καμπεζά Μαρία «Η ανάπτυξη, η εφαρμογή και η αξιολόγησh ενός προγράμματος από την περιοχή της στοι-χειώδους αστρονομίας για την προσχολική ηλικία»
17. Σκουμιός Μιχαήλ «Παραγωγή διδακτικού υλικού για την εννοι-ολογική περιοχή της θερμότητας.»
18. Ριζάκη Αικατερίνη «Εποικοδομητική προσέγγιση της έννοιας της ενέργειας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση»
19. Καρύδας Απόστολος «Φυσικές επιστήμες για την εκπαίδευση συμμετεχόντων πολιτών: Μια νέα προσέγγιση για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό σχολείο»

Θεματική ενότητα: α) Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις των Φ. Ε. στην τάξη, β) Επιστη-μολογικές αντιλήψεις για τη διδασκαλία των Φ. Ε.
20. Τσαγλιώτης Νεκτάριος «Όψεις της εννοιολογικής αλλαγής σε παιδιά 10-12 ετών μέσα από διαδικασίες διδακτικών παρεμβάσεων με πειραματικές διερευνήσεις: Η έννοια της ενέργειας»
21. Πήλιουρας Παναγιώτης «Η συνεργατική επίλυση προβλημάτων στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Μια διαλογική προσέγγιση»
22. Πατζαδάκης Μανώλης «Εργαστηριακές Πρακτικές των Μαθητών /τριών και Εκπαιδευτικών στο Δημοτικό Σχο-λείο: Η σχέση των Πρακτικών με τη Μάθηση του Περιεχομένου και τις Αντιλήψεις για τη Φύση των Φυσικών Επιστημών»
23. Πιλάτου Βασιλική «Μελέτη της εξέλιξης των αντιλήψεων και των αναπαραστάσεων των μαθητών/ριών της Ε’ και Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου για το ηλεκτρικό ρεύμα και τις ηλεκτρικές οικιακές συσκευές σε ένα περιβάλλον συνεργατικής μάθησης.»
24. Ψαρρός Νικόλαος «Μελέτη των αντιλήψεων, παιδιών ηλικίας 10-12 χρόνων, για τη δομή και τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος. Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση μίας καινοτομικής διδακτικής παρέμβασης για το πεπτικό και το μυϊκό σύστημα του ανθρώπου στο Δημοτικό σχολείο»
25. Αποστόλου Αλέξανδρος «Διερεύνηση των επιστημολογικών αντιλήψεων και των αντιλήψεων για τη διδασκαλία των εκπαιδευτικών»

Θεματική ενότητα: Διδασκαλία και μάθηση εννοιών των Φ.Ε. και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
26. Τσαλίκη Ελισάβετ «Παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση για περιβαλλοντική δράση των παιδιών που ολοκληρώνουν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η περίπτωση του δάσους»
27. Λοντρίδου Παρασκευή «Πώς χρησιμοποιούν τα παιδιά διαφόρων ηλικιών έννοιες από τις Φυσικές Επιστήμες για να ερμηνεύσουν φαινόμενα σχετικά με τον καιρό, το κλίμα και τις κλιματικές αλλαγές»
28. Μαλανδράκης Γεώργιος «Ιδέες – συλλήψεις παιδιών δημοτικού σχολείου σχετικές με τα οικιακά απόβλητα και τα επικίνδυνα οικιακά απόβλητα. Μια προσπάθεια για εννοιολογική αλλαγή μέσω διδακτικής παρέμβασης και πειραμάτων μέσα στην τάξη»
29. Μαρινόπουλος Δημήτριος «Οι ιδέες και οι αντιλήψεις των μαθητών/ριών της Ε’ και Στ’ τάξης του δημοτικού σχολείου για τη ρύπανση του αέρα και την όξινη βροχή: Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση ενός καινοτομικού προγράμματος συνεργατικής μάθησης»

Στρογγυλό τραπέζι:
Τάσεις και προοπτικές στην έρευνα της Διδακτικής των Φ. Ε. και σύνδεση τους με τη διδακτική πράξη
Φωτογραφίες

 

Send mail to Administrator with questions or comments about this web site.
Copyright © 2001-2003 ΕΝΩΣΗ για τη ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Last modified: Ιανουαρίου 18, 2005