<%@ Language=JavaScript %> ΤΟ ΦΩΣ & ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ
ΤΟ ΦΩΣ & ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ
ΒΙΒΛΙΟ Ε΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟ ΣΤ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΑContents News

 

Home
Up

Φύλλο Εργασίας 1

Το φως και οι πηγές του

Διδακτικοί στόχοι

Οι μαθητές:

• Να καταγράψουν τις πηγές φωτός που αναφέρονται στο κείμενο.

• Να καταγράψουν τις πηγές φωτός που γνωρίζουν.

• Να ταξινομήσουν τις πηγές φωτός σε φυσικές και τεχνητές.

• Να ανακαλύψουν ότι για να βλέπει ο άνθρωπος τα αντικείμενα χρειάζεται τις πηγές φωτός που φωτίζουν τα αντικείμενα και τα μάτια του.  

Υλικά    

μικρό χάρτινο κουτί

• μια γομολάστιχα

• ένα μαντήλι  

 

Σημείωση: Τα υλικά της στήλης αφορούν τα υλικά μιας ομάδας εργασίας.

 

Περιγραφή δραστηριοτήτων

εισαγωγικός προβληματισμός (σελ. 32)

Σ' αυτό το φύλλο εργασίας, ο εισαγωγικός προβληματισμός είναι ένα λογοτεχνικό απόσπασμα από το βιβλίο «Ο ήλιος στο τραπέζι» Μ. Ιλυίν.

Αναφέρονται οι πηγές φωτός τις οποίες οι μαθητές αναμένεται να υπογραμμίσουν και να τις καταγράψουν

φωτιά, δάδα, φιτίλι που κολυμπούσε στο λάδι λάμπα πετρελαίου, κερί, ηλεκτρική λάμπα

συζητάμε

στην ομάδα μας

(σελ. 32)

 

Μετά από συζήτηση στην ομάδα θα καταγράψουν και άλλες πηγές φωτός

λυχνάρι, ηλεκτρικό λαμπτήρα, το φωτιστικό του γραφείου, φώτα στους δρόμους, η Σελήνη κ. α

δραστηριότητα (σελ. 33)

Θα ταξινομήσουν τις πηγές αυτές συμφωνά με τη δραστηριότητα της σελ.33

Φυσικές είναι εκείνες που υπάρχουν στη φύση και δίνουν φως από μόνες τους.

Τεχνητές πηγές είναι εκείνες που έχει κατασκευάσει ο άνθρωπος.

 

Φυσικές πηγές

Τεχνητές πηγές

Ήλιος

Αστέρια

Λάβα των ηφαιστείων

Αστραπή

Κεραυνός

φωτιά

 

λυχνάρι

λάμπα πετρελαίου

ηλεκτρικός λαμπτήρας

φωτιστικό γραφείου

φωτεινές επιγραφές

φώτα στους δρόμους

φώτα στις πλατείες

 

εκφράζουμε τις απόψεις μας (σελ, 33)  

Με την ερώτηση «Τι χρειάζονται οι πηγές φωτός στον άνθρωπο;» τίθεται ο προβληματισμός για το ρόλο του φωτός στην όραση. Αναφέρονται μερικές απόψεις μαθητών.  

ελέγχουμε τις απόψεις μας με πείραμα (σελ 34)  

Οι μαθητές στη συνέχεια εκφράζουν τη δική τους άποψη με βάση αυτόν τον προβληματισμό.

Η κάθε ομάδα με την βοήθεια του δασκάλου θα ανοίξει μια τρυπά ακτίνας 1 εκ. περίπου στο πλαϊνό μέρος του κουτιού και ένα παράθυρο 5εκ.χ5εκ. στο πάνω μέρος του κουτιού όπως φαίνεται στην εικόνα.

Κατάλληλο κουτί είναι ένα κουτί από παπούτσια που να έχει μικρό ύψος και να μην μπαίνει φως από άλλες τρύπες.

Τοποθετούν τη γομολάστιχα στο εσωτερικό του κουτιού κάτω από το παράθυρο και πραγματοποιούν τις ενέργειες του πειράματος όπως αναγράφονται στο βιβλίο του μαθητή.  

 

 

  Συμπληρώνουν τον παρακάτω πίνακα

Υπάρχει το αντικείμενο (γομολάστιχα);  

ναι  

ναι  

ναι  

Είναι ανοιχτά τα μάτια;  

ναι  

όχι  

ναι  

Φωτίζεται το αντικείμενο (γομολάστιχα);

όχι  

ναι  

ναι  

βλέπω ή δεν βλέπω;  

όχι  

όχι  

ναι  

συμπεραίνουμε (σελ. 34)  

Με βάση τον πίνακα αναμένεται να συμπεράνουν ότι για να βλέπει ο άνθρωπος τα αντικείμενα, χρειάζεται τα μάτια του και το φως από τις πηγές που θα τα φωτίζουν.  

 

Σημείωση:

Επειδή οι μαθητές διδάσκονται το φαινόμενο της ανάκλασης στην ΣΤ' τάξη γι' αυτό διδάσκεται το «πώς βλέπει ο άνθρωπος» στην ΣΤ΄ τάξη.

Σημειώσεις

 

 

 

 

 

 
Send mail to estamoulis@primedu.uoa.gr with questions or comments about this web site.
Copyright © 2001-2005 ΠΤΔΕ - Δ.Φ.Ε.
Last modified: Νοεμβρίου 02, 2004