ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

 

 

Εποικοδομητική διδασκαλία της ενότητας "Τα σώματα, τα φαινόμενα και η δομή της ύλης" στην Ε' Δημοτικού

ΦΟΡΕΑΣ  ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Παναγιώτης  Κόκκοτας, Καθηγητής       Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών  

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ  ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ: 

Παναγιώτης Κόκκοτας, Καθηγητής  Π.Τ.Δ.Ε.

Πανεπιστημίου Αθηνών

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ  ΟΜΑΔΑ: 

Βλάχος Ιωάννης, Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Παν. Αθηνών

Πλακίτση Αικατερίνη, Υποψ. Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Παν. Αθηνών

Χατζή Μαρία, Υποψ. Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Παν. Αθηνών

 Γρίλλιας Ανδρέας, Δάσκαλος

 

Αναγκαιότητα: Η αναγκαιότητα της εφαρμογής και της αξιολόγησης του πειραματικού προγράμματος προκύπτει από δύο σημαντικά δεδομένα:

1.       την τρέχουσα εκπαιδευτική πραγματικότητα, με κυρίαρχα προβλήματα α) το γεγονός ότι οι μαθητές έχουν παρανοήσεις/εναλλακτικές ιδέες για πολλά θέματα των Φυσικών Επιστημών οι οποίες λειτουργούν είτε ως εφόδια είτε ως εμπόδια στη μάθηση και β) τον άκρατο δασκαλοκεντρισμό,    

2.       τις σύγχρονες απόψεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες, οι οποίες προέρχονται από το θεωρητικό πλαίσιο της Εποικοδόμησης της γνώσης, με κυρίαρχη θέση ότι ο μαθητής οικοδομεί τη γνώση για τον εαυτό του. 

 

Στόχοι:

I.         Ως προς τους μαθητές:

¨     Να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες σχετικές με την ύλη, τις αλλαγές που παρατηρούνται σ’ αυτήν και τις θεωρίες που τις ερμηνεύουν.

¨     Να αποκτήσουν δεξιότητες στις διαδικασίες της επιστημονικής μεθόδου.

¨     Να ασκηθούν στη γνωστική δεξιότητα της κατασκευής και ανακατασκευής /αλλαγής σωματιδιακών μοντέλων για την ερμηνεία των φαινομένων της φύσης.

¨     Να εργαστούν συνεργατικά σε ομάδες.

 

II.        Ως προς τους εκπαιδευτικούς:

¨     Να επιμορφωθούν και να εφαρμόσουν σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών υπό την καθοδήγηση και την εποπτεία ειδικών επιστημόνων.

III.      Ως προς αντιμετώπιση των προβλημάτων της Ελληνικής Παιδείας, τις   πολιτικές του Υπουργείου Παιδείας  και τις γενικότερες αναπτυξιακές κατευθύνσεις του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης:

¨     Να προτείνει βελτιώσεις και τροποποιήσεις στο ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα, στα σχολικά εγχειρίδια  και στις τρέχουσες στρατηγικές διδασκαλίας.

¨     Να προτείνει τρόπους επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. 

¨     Να παράγει έντυπο υλικό (φύλλα εργασίας των μαθητών και φύλλα αξιολόγησης).

¨     Να προάγει τους γενικότερους στόχους του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.

 

Εφαρμογή:

ΣΧΟΛΕΙΑ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

ΑΡΙΘΜΟΣ  ΜΑΘΗΤΩΝ

21ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών

Ριζάκη Αικατερίνη, Δασκάλα

Καλογήρου Βασίλειος, Διευθυντής

30

14ο Δημοτικο Σχολείο Αθηνών

Χαβιάρης Πέτρος, Δάσκαλος

Θεοδόση Άννα, Διευθύντρια

30

11ο Δημοτικό Σχολείο Χίου

Χάμπας Κωνσταντίνος, Δάσκαλος

Φραγκούλη Κλεάνθη, Διευθύντρια

30

9ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας

Σκορδιάς Παναγιώτης, Δάσκαλος

Καμαρινοπούλου Αμαλία, Διευθύντρια

30

2ο Δημοτικό Σχολείο Υμηττού

Κουκούμπας Κωνσταντίνος, Δάσκαλος

Ζώης Ελευθέριος, Διευθυντής

30

 

Αποτελέσματα:

1.    Η εποικοδομητική προσέγγιση στη διδασκαλία και στη μάθηση των Φυσικών Επιστημών έχει καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα από ότι η τρέχουσα πρακτική.

2.    Οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μπορούν να επιμορφωθούν και να εφαρμόσουν αποτελεσματικά την εποικοδομητική στρατηγική στη διδασκαλία των Φ. Ε.

 

Παραδοτέο Υλικό: Ολοκληρωμένο  Αναλυτικό Πρόγραμμα (Curriculum) το οποίο περιλαμβάνει:

¨     σχέδια μαθήματος,

¨     οδηγό του δασκάλου,

¨     φύλλα εργασίας και αξιολόγησης των μαθητών,

¨     εποπτικό υλικό (διαφάνειες ανακλαστικού προβολέα) και την

¨     απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή (πάγια και αναλώσιμα για τμήμα 30 μαθητών).

 

Εξοπλισμός Σχολείων:

 

ΕΙΔΟΣ

ΠΟΣΟΤΗΤΑ

Σετ ανακλαστικού

προβολέα (φορητού) με οθόνη

1*5 Σχολεία

Fax

 

1*5 Σχολεία

Πλήρες σετ

οργάνων εργαστηρίου Φ.Ε.

1*5 Σχολεία

 

 

 

 

     
  Τελευταία ενημέρωση: 03 Φεβρουαρίου 2003  
Επικοινωνία   |   Αρχική Σελίδα