Science education
History of Science
Teaching & Learning Strategies
The case of falling bodies project
 


The case of falling bodies project

B) Αξιοποίηση πειραμάτων στη διδακτική πράξη

 
 

Οδηγίες για τον εκπαιδευτικό/επιμορφωτή

Το πείραμα αυτό μας δίνει την ευκαιρία να συζητήσουμε την επίδραση του μέσου στην πτώση των σωμάτων. Ο δάσκαλος ή η δασκάλα θα μπορούσε να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με τον τρόπο που τα διάφορα σώματα πέφτουν και σχετικά με το γεγονός ότι δύο σώματα δεν φτάνουν ταυτόχρονα στο έδαφος εάν τα αφήσουμε να πέσουν από το ίδιο ύψος, αλλά φτάνει πρώτα στο έδαφος το βαρύτερο. Μετά ο δάσκαλος ή η δασκάλα θα μπορούσε να ρωτήσει τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχε ο μέσο (ο αέρας, η ατμόσφαιρα) και η πτώση πραγματοποιούνταν σε κενό. Τότε τα σώματα διαφορετικού βάρους θα έπεφταν στο έδαφος ταυτόχρονα; Τότε ο δάσκαλος ή η δασκάλα θα μπορούσε να προσκαλέσει τους μαθητές και τις μαθήτριες να κάνουν το πείραμα με τα υλικά καθημερινής χρήσης που έχει σχεδιαστεί με αφετηρία ανάλογο πείραμα του Γαλιλαίου το οποίο στόχο έχει να εστιάσει την προσοχή των μαθητών και μαθητριών στο ρόλο που παίζει το μέσο στην ελεύθερη πτώση των σωμάτων. Ο δάσκαλος ή η δασκάλα πραγματοποιεί μέσα στην τάξη το πείραμα ακολουθώντας τις οδηγίες βήμα-βήμα που εμφανίζονται στην ενότητα «πείραμα με απλά υλικά». Θα πρέπει σε κάθε φάση του πειράματος να ενθαρρύνει τους μαθητές και τις μαθήτριες να εστιάσουν την προσοχή τους στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί ανάμεσα στο χτύπημα της βαρύτερης και στο χτύπημα της ελαφρύτερης μπάλας στον πάτο κάθε μπουκαλιού. Όσο πιο αραιό είναι το μέσο, τόσο μικρότερο είναι το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί και στον αέρα οι δύο σφαίρες πέφτουν σχεδόν ταυτόχρονα. Κάθε φορά ζητείται από τους μαθητές και τις μαθήτριες να κάνουν μια υπόθεση για το ποια μπάλα θα χτυπήσει πρώτη στον πάτο και για το χρονικό διάστημα ανάμεσα στους δύο χτύπους (θα είναι το ίδιο, μεγαλύτερο, μικρότερο;). Τελικά, αφήνονται οι δυο σφαίρες να πέσουν στον αέρα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθαρρύνονται να σχολιάζουν όλες τις φάσεις του πειράματος.

Το πείραμα θα μπορούσε επίσης να πραγματοποιηθεί από τους μαθητές και τις μαθήτριες σε μικρές ομάδες. Στην περίπτωση αυτή ο δάσκαλος ή η δασκάλα ενθαρρύνει και οργανώνει τη συζήτησε τόσο των ομάδων όσο και ολόκληρης της τάξης.