ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Η Ένωση για τη Διδακτική
των Φυσικών Επιστημών διοργάνωσε στην Αθήνα από 18 έως 21 Απριλίου
2002 το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή και θέμα:
«Η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στην Κοινωνία της Πληροφορίας».
Το
Συνέδριο σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία. Το πανελλήνιο ενδιαφέρον και η αθρόα
συμμετοχή των Συνέδρων (1000 άτομα) μας ενθαρρύνει, το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ένωσης όχι μόνο να συνεχίσει αλλά και να πυκνώσει τις εκδηλώσεις που
προάγουν την έρευνα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και ιδιαίτερα τη
διερεύνηση των παραμέτρων ένταξής της στην Κοινωνία της Πληροφορίας και της
Επικοινωνίας.
Η
τελετή έναρξης του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της 18ης
Απριλίου στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών, στο Κεντρικό Κτήριο του
Πανεπιστημίου Αθηνών με συμμετοχή εκπροσώπων των Πρυτανικών Αρχών του
Πανεπιστημίου Αθηνών, πολλών Πανεπιστημιακών Καθηγητών, Προέδρων Ενώσεων και
Οργανισμών και πάρα πολλών Συνέδρων.
Ο
Πρόεδρος της Ένωσης για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών, Καθηγητής της
Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Τομέα Φυσικών
Επιστημών, Τεχνολογίας και Περιβάλλοντος, κ. Παναγιώτης Κόκκοτας, κήρυξε την
έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου και ανέπτυξε τη φιλοσοφία που κυριάρχησε
στο Συνέδριο στην κεντρική εισήγηση με θέμα: «Οι Φυσικές Επιστήμες στο
Σχολείο του Μέλλοντος».
Στην
Τελετή απηύθυνε χαιρετισμό και εκ μέρους των Πρυτανικών Αρχών ο Πρόεδρος του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ.
Αθανάσιος Τριλιανός.
Επίσης,
το Συνέδριο χαιρέτισαν ο Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Σταμάτης
Αλαχιώτης και ο Αντιπρόεδρος του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας κ. Βασίλης
Κουλαϊδής,
Πρόεδροι
επιστημονικών Ενώσεων χαιρέτισαν με έντονο ενδιαφέρον το Συνέδριο.
α) της
Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας,
β) της
Ένωσης Ελλήνων Φυσικών,
γ) της
Ένωσης Ελλήνων Χημικών και
δ) της
Πανελλήνιας Ένωσης Βιολόγων
Ιδιαίτερη
αίσθηση στους παρευρισκόμενους έκαναν οι χαιρετισμοί των Προέδρων των
συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών, του κ. Παληγιάννη από τη
Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας και του κ. Τσούλια από την Ομοσπονδία
Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, οι οποίοι ένωσαν τις φιλοσοφίες τους για
την εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες με τη φιλοσοφία του Συνεδρίου και
τόνισαν ότι περιμένουν με έντονο ενδιαφέρον τα πορίσματά του.
Στις 19,
20 και 21 Απριλίου οι εργασίες του Συνεδρίου αναπτύχθηκαν σε πέντε
Αμφιθέατρα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνολικά,
πραγματοποιήθηκαν 8 εισηγήσεις σε ολομέλειες, τρία Συμπόσια, 98 προφορικές
εισηγήσεις και 17 παρουσιάσεις αφίσας.
Στο
Συνέδριο συμμετείχαν με προσκεκλημένες ομιλίες οι Καθηγητές
-
Bargellini Alberto, από το Πανεπιστήμιο της
Pisa,
-
Sutton Clive, από το Πανεπιστήμιο του
Leicester και
-
ο
Καθηγητής Jean Louis Martinand,
Ecole Normale Superieure de Cachan.
Εισηγήσεις σε ολομέλεια πραγματοποίησαν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου
της Ένωσης για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών,
-
κ.
Ελένη Σταυρίδου, Καθηγήτρια της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,
-
κ.
Βασίλης Κουλαϊδής, Καθηγητής Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του
Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, και
-
κ.
Κων/νος Ραβάνης, Αν. Καθηγητής της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών
του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών.
Τη
διασύνδεση της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών με τις Νέες Τεχνολογίες
τόνισε ο προσκεκλημένος ομιλητής, κ. Χαράλαμπος Ζαγούρας, Καθηγητής του
Πανεπιστημίου Πατρών και Διευθυντής του Τομέα Επιμόρφωσης και Κατάρτισης του
Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών.
Τα
Συμπόσια αφορούσαν στην Προσχολική Εκπαίδευση, στις Νέες Τεχνολογίες και στο
Μουσείο ως χώρο εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες. Στόχος μας ήταν να
τονιστούν ιδιαίτερα οι τρεις τομείς ανάπτυξης και εξέλιξης της Διδακτικής
των φυσικών Επιστημών, αυτός της προσχολικής εκπαίδευσης με την έννοια της
«βασικής» εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες, η ένταξη των Νέων Τεχνολογιών
στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών ως σημείο αιχμής της σύγχρονης έρευνας
στο χώρο της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες και η σύνδεση του Μουσείου
με την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες, ως ένας από τους πόλους σύνδεσης
της Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες με την Κοινωνία και τον Πολιτισμό.
Οι
εισηγητές (196 άτομα) με τις εισηγήσεις τόνισαν ιδιαίτερα σημεία της
εφαρμοσμένης έρευνας στις θεματικές ενότητες του Συνεδρίου:
-
α) των
Αναλυτικών Προγραμμάτων και των Σχολικών Εγχειριδίων,
-
β) Νέες
Τεχνολογίες και Διαδίκτυο,
-
γ)
Διδακτικές Στρατηγικές,
-
δ)
Φυσικές Επιστήμες – Τεχνολογία – Κοινωνία και
-
ε)
Αξιολόγηση μαθησιακών αποτελεσμάτων – Ιδέες μαθητών – εκπαιδευτικών.
Την
Κυριακή 21 Απριλίου στο Στρογγυλό Τραπέζι τέθηκε το αίτημα από τους
εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερη σύνδεση της έρευνας
που πραγματοποιούν τα Πανεπιστήμια με την καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική.
Ο Πρόεδρος και το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης για τη Διδακτική των
Φυσικών Επιστημών τόνισαν το γεγονός ότι ήδη στο πρώτο Συνέδριο της Ένωσης
πολλές από τις εργασίες που παρουσιάστηκαν ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας
ερευνητών και εκπαιδευτικών.
Υποσχέθηκαν ακόμα ότι με πρωτοβουλίες της Ένωσης θα πραγματοποιούνται:
-
Ημερίδες στο κέντρο και στην περιφέρεια.
-
Ήδη
κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του περιοδικού της Ένωσης για την Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση, με τίτλο: «Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, έρευνα και
Πράξη», ενώ θα κυκλοφορήσει αντίστοιχο περιοδικό και για τη
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
-
Τον
προσεχή Χειμώνα του 2003 θα διεξαχθεί το δεύτερο Χειμερινό Σχολείο
Υποψηφίων Διδακτόρων και
-
το 2004
θα πραγματοποιηθεί το 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης για τη
Διδακτική των Φυσικών Επιστημών.
Για
επικοινωνία οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν e-mail στο
info@primedu.uoa.gr
είτε να επισκέπτονται την ιστοσελίδα
http://www.primedu.uoa.gr
|